Annons

Synpunkter på trimboxar

1
Jag har just köpte en Santa CM -08 och funderar på att utnyttja de erbjudande som finns just nu på trimboxar. KCR verkar ha varit med längst och förefaller ha det bästa rennommet. Även Dieseltrim har boxar till hyfsade priser. Jag tar gärna emot synpunkter på vad Ni andra använder och om det är värt knappt 5000 för att ansluta en box. Vi drar inte tunga släp, men ett bättre grunddrag är aldig fel.

Bästa hälsningar
Mats

:|
Santa Fe 2008 2,2 CRDI Exclusive Aut.
Audi A4 2.0 TDI 170 Quattro 2011
Husvagn kabe Smaragd 2003 King Size
Annons

2
Hej och mycket välkommen till Forumet, Matsli! :D :D
För egen del hade jag nog inte mixtrat för mycket med motorn, så länge nybilsgarantin gäller...! :wink:
Om du trots det är intresserad av sådant, finns ju t ex
http://www.tmchiptuning.com/START.4.0.html
- bland andra...! :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

3
Hej

Tack för det. Ja, det är ju alltid lite vanskligt, men en box går ju alltid att montera bort om behov skulle uppstå. Jag har hört mig för och vad jag kan förstå så har ingen jag talat med hört talas om motorstörningar till följd av trimbos som inte är justerbar. Fast det är klart, enstaka exempel finns nog. Jag får väl känna mig fram först. 155 Hkr borde ju räcka till.

Mats
Santa Fe 2008 2,2 CRDI Exclusive Aut.
Audi A4 2.0 TDI 170 Quattro 2011
Husvagn kabe Smaragd 2003 King Size

5
Tack för ditt svar och välkommnandet till forumet. Det är alltid lika intressant att komma till en specialistsida för bilar som exempelvis för båtar. Det finns alltid en del entusiaster med många bra erfarenheter och tips.

Det här med chip/box trimning är ett intressant ämne. Jag tror mog egentligen som en del andra att om man använder en box med sunt förnuft och inte mer konstant tar ut max effekt så är nog risken för motor/drivline haveri orsakat av trimningen minimalt. Jag antar att en del kopplar ut boxen vid haveri och hävdar nybilsgarantin. Personligen kommer jag nog att tänka över detta för att slippa diskussioner vid en ev. skada. Min nya bil (-2,2 CDRI -08) har endast rulla 3000 mil. Jag drar fn inte husvagn, utan endast lättare släp och kortare sträckor så jag antar att 155 dieselhästar nog räcker för våra behov. Om inte tar jag ställning längre fram.

Jag tror inte den Santa Fe som rullat 17 000 mil var ett representativt exempel vad en box kan ställa till med. Även om jag känner för den drabbade så vet jag inte hur ägaren/ägarna kört bilen tidigare beträffande belastning, eget meckande, ev. bristfällig ursprungskvalitet på vevstakar mm.

Vad jag har hört har Santa Fe tidigare haft fler än en tillverkare av deras vevstakar, vilket skulle kunna innebära sämre kvalitet i stålet i vissa enskilda fall. Det jag är mer orolig för är om KCR boxen exempelvis, ökar trycket på spridarna alldeles för mycket. Detta skulle kunna ställa till vissa problem även vid normal lugn körning, kanske partikelfilter problem, vad vet jag.

Tack för dina kommentarer och tips om trådlänkar. Det är lite svårt att som ny på forumet hitta rätt i "garnnystandet".

Bäst hälsningar
Mats
Santa Fe 2008 2,2 CRDI Exclusive Aut.
Audi A4 2.0 TDI 170 Quattro 2011
Husvagn kabe Smaragd 2003 King Size

6
Hei

Da jeg kjøpte min første Santa ny i 03, var vi tre bekjente som fikk hver sin bil samme dag.... jeg var veldig i tvil om jeg skulle "chippe" min bil og, da begge de to andre gjorde dette, og bilene ble levert ferdig chippet fra forhandler. forhandleren kjørte da de bilene til et sånn "tuning-verksted" for å få dette utført.

Jeg pratet med dette "tuning-firmaet", og ble for mitt vedkommende anbefalt å ikke tune, fordi jeg trekker mye husvogn på 2000 kg. De sa det var stor forskjell for drivlinjen om en av og til tok ut kreftene ut under en forbikjøring eller akslerasjon, framfor å ligge å ta ut max effekt i lange stigninger med tung vekt etter....

Jeg chippet derfor ikke, men begge de to andre bilene, har gått problemfritt til nå..... den ene ble imidlertid nå i sommer solgt ut fra min bekjentskapskrets, men de har funka flott... begge de to var automat girede diesler. min var manuell.....

Den ene av de, har riktig nok en litt raslende motorlyd, noe den har hatt en stund.... hva det er et jeg ikke, men det er en sønn på 19 år der, som er nokså tøff på gass-pedalen...

Jeg har etter det utsagnet fra dette "tunung-firmaet", ikke tunet noen av de santa'ne jeg har hatt etter den 03 modellen.... Føler CM'en er en god trekker jeg.... den drar bra... men det er klart, R-dieselen er jo sikkert enda bedre....

7
Matsli skrev:Tack för ditt svar och välkommnandet till forumet. Det är alltid lika intressant att komma till en specialistsida för bilar som exempelvis för båtar. Det finns alltid en del entusiaster med många bra erfarenheter och tips.

Det här med chip/box trimning är ett intressant ämne. Jag tror mog egentligen som en del andra att om man använder en box med sunt förnuft och inte mer konstant tar ut max effekt så är nog risken för motor/drivline haveri orsakat av trimningen minimalt. Jag antar att en del kopplar ut boxen vid haveri och hävdar nybilsgarantin. Personligen kommer jag nog att tänka över detta för att slippa diskussioner vid en ev. skada. Min nya bil (-2,2 CDRI -08) har endast rulla 3000 mil. Jag drar fn inte husvagn, utan endast lättare släp och kortare sträckor så jag antar att 155 dieselhästar nog räcker för våra behov. Om inte tar jag ställning längre fram.

Jag tror inte den Santa Fe som rullat 17 000 mil var ett representativt exempel vad en box kan ställa till med. Även om jag känner för den drabbade så vet jag inte hur ägaren/ägarna kört bilen tidigare beträffande belastning, eget meckande, ev. bristfällig ursprungskvalitet på vevstakar mm.

Vad jag har hört har Santa Fe tidigare haft fler än en tillverkare av deras vevstakar, vilket skulle kunna innebära sämre kvalitet i stålet i vissa enskilda fall. Det jag är mer orolig för är om KCR boxen exempelvis, ökar trycket på spridarna alldeles för mycket. Detta skulle kunna ställa till vissa problem även vid normal lugn körning, kanske partikelfilter problem, vad vet jag.

Tack för dina kommentarer och tips om trådlänkar. Det är lite svårt att som ny på forumet hitta rätt i "garnnystandet".

Bäst hälsningar
Mats
Jag håller med dig och kan bidra med denna länk som är åt det positiva hållet istället: http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?p=669#669
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

8
Hej alla,

Tack för bra svar & trådhänvisningar. Det förefaller som de flesta kommentarer är ganska gamla. Möjligen hat en förbättring av boxarna skett. Personligen är jag inte intresserad av någon chiptrimmning, utan i så fall box, som enkelt går att ta bort om ngt. går fel. Även om jag avvaktar med en box skulle det vara intressant med erfarenheter från någon -07--08 Santa ägare som kan berätta hur han/hon upplever exempelvis KCR boxen

Hälsningar
Mats
Santa Fe 2008 2,2 CRDI Exclusive Aut.
Audi A4 2.0 TDI 170 Quattro 2011
Husvagn kabe Smaragd 2003 King Size

9
Matsli skrev:Hej alla,

Tack för bra svar & trådhänvisningar. Det förefaller som de flesta kommentarer är ganska gamla. Möjligen hat en förbättring av boxarna skett. Personligen är jag inte intresserad av någon chiptrimmning, utan i så fall box, som enkelt går att ta bort om ngt. går fel. Även om jag avvaktar med en box skulle det vara intressant med erfarenheter från någon -07--08 Santa ägare som kan berätta hur han/hon upplever exempelvis KCR boxen

Hälsningar
Mats
Hei

Har ingen erfaring med KRC-boksen selv, eller på Santa... En kompis av meg hadde en KRC-boks i sin Opel Antara 150 hk diesel. Dette funket svært bra, i normal kjøring, men med husvognen etter bilen, gikk bilen over i "nød-modus" gjentatte ganger, og boksen ble derfor fjernet fra bilen.....

En Kollega av meg, har hatt KRC-boksen i sin BMW 330d, og han anbefaler den ikke.... han sier han mener boksen lover mer enn den gir....

ikke vet jeg, men min skepsis er ikke blitt mindre av disse to sine opplevelser

10
Matsli skrev:Hej alla,

Tack för bra svar & trådhänvisningar. Det förefaller som de flesta kommentarer är ganska gamla. Möjligen hat en förbättring av boxarna skett. Personligen är jag inte intresserad av någon chiptrimmning, utan i så fall box, som enkelt går att ta bort om ngt. går fel. Även om jag avvaktar med en box skulle det vara intressant med erfarenheter från någon -07--08 Santa ägare som kan berätta hur han/hon upplever exempelvis KCR boxen

Hälsningar
Mats
Problemet med boxar som jag har fått höra är att dem lurar motorn att det är för lite laddtryck och därav mosar den på med mer... istället för att faktiskt mappa om bilen och ändra så att den laddar mera! Vet ej hur pålitlig källan var då jag inte kan komma ihåg vart jag läst det... men kan ju vara värt att kolla upp...
Audi A4 2.0T quattro Avant H&R Coilovers, Stertman Motorsport Steg 1.5+
Santa Fe (CM) -07 2.2 CRDi Exclusive

11
Tack för svar. Ja vad ska man tro. Jag hämtar bilen imorgon och får väl köra ett tag och se om boxen verkligen behövs eller ej.

Mats
Santa Fe 2008 2,2 CRDI Exclusive Aut.
Audi A4 2.0 TDI 170 Quattro 2011
Husvagn kabe Smaragd 2003 King Size

Gratis turbotrim

12
Jag råkade ju ut för "gratis" turbotrim vilket finns beskrivet i annan tråd.

Dieseln, utan trimbox, gick väldigt bra, men det berodde på att ventilen till turbon tydligen kärvade. Laddtrycket blev helt enkelt för högt, och bilen gick som en raket. Tills turbon kraschade.:cry:

Jag har alltid betraktat chiptrimning som lika seriöst som Motaloy, för om det hade fungerat hade såklart tillverkarna använt den tekniken från leverans. Det är ganska logiskt i dagens hårda konkurrens där hästkrafterna räknas när man köper bilen.

Inte är jag mindre skeptisk nu.

Sukken

Re: Gratis turbotrim

13
Suzuki skrev:Jag råkade ju ut för "gratis" turbotrim vilket finns beskrivet i annan tråd.

Dieseln, utan trimbox, gick väldigt bra, men det berodde på att ventilen till turbon tydligen kärvade. Laddtrycket blev helt enkelt för högt, och bilen gick som en raket. Tills turbon kraschade.:cry:

Jag har alltid betraktat chiptrimning som lika seriöst som Motaloy, för om det hade fungerat hade såklart tillverkarna använt den tekniken från leverans. Det är ganska logiskt i dagens hårda konkurrens där hästkrafterna räknas när man köper bilen.

Inte är jag mindre skeptisk nu.

Sukken
Vet bara dem som designar trimmet vad dem gör (riktig programvara och inget som lurar bilen) så håller grejjerna så länge man kör med huvuvet... TEX passar dig vid kall starter och verkligen ser till att OLJAN(inte kylvattnet) är varmt innan man trycker på för fullt... VILKET GÄLLER ORG BIL OCKSÅ...., låter motorn svalna efter körning osv (30sec tomgång innan avstängning(detta spar turbo agg)... byter olja vid varje 1000mil istället för 1500 osv! MEN visst sliter det extra! men bilen kanske går 40000mil istället för 50000!
Audi A4 2.0T quattro Avant H&R Coilovers, Stertman Motorsport Steg 1.5+
Santa Fe (CM) -07 2.2 CRDi Exclusive

14
Jag hade Diesel Power boxen i min förra SM. Det jag upplevde då jag körde mycket med husvagn var all lådan slapp växla upp och ner hela tiden och det sparar ju lådan då den inte går varm. Men omjag inte minns fel så gav inte boxen över 300nm i vrid.
Så det jag har kört så har jag inga negativa erfarenheter av boxen.
Nu har jag inte kört några långresor med 07an men det jag har kört så vet jag inte om jag behöver någon box men man vill ju alltid ha mycket kraft, man är ju kille :wink:


Ingemar
Gun metal exlusive 07
960 Turbo
Alfa GTV2000 med sexa
Suzuki RMX250-K
Knaus Royale 560 UF -08

15
Hej

Nu har en kamrat till mig passat på att köpa KCR dieselboxen till sin bil. Han har bara kört ca. 50 mil, men upplever en märkbar skilllnad. Hans bensinförbrukning verkar vara exakt samma enligt färddatorn, men den kan ev. påverkas av trimboxen. Han är erkänt duktig på dieselmotorer till Marina enheter och jordbruksmaskiner. Innan han köpte så boxen utvärderade han några några olika leverantörer och upplevde KCR som den box som verkat minst skadlig på motorn under förutsättning att man kör med förnuft, m.a.o lugn och fin körning.
Det är väl ingen större mening att köpa en Santa fe om man är ute efter något kraftpaket att dra runt med på vägarna. Jag kommer att avvakta hans erfarenheter innan jag slår till. KCR hade en kraftig rabatt på deras box, men bara fram till sista November.
Santa Fe 2008 2,2 CRDI Exclusive Aut.
Audi A4 2.0 TDI 170 Quattro 2011
Husvagn kabe Smaragd 2003 King Size