Annons

Farthållare Santa Fe

1
Hej
Jag är ny på forumet och har några frågor till Er. :D
Köpte en ny Santa Fe 2,7 V6 A4 Excl.-5 sept.07
Hade då en farthållare som minskade farten 2 km/tim(ok) i uppförsbackar och ökade farten 8 km i utförsbackar,gäller om man ställer farthållaren på plan väg. Klagade på detta och fick massa konstiga svar som jag inte går in på här.
Fick en uppdatering för 3 veckor sedan och nu minskar hastigheten 4km/tim i uppförsbackar och ökar 6km/tim i utförsbackar.
Ställer jag farthållaren i uppförsbacke så kan hastigheten öka 10 km/tim i utförsbackar.
Någon mer som har dom här problemen?
Hyundai centralt säger att bilen har en "tendens" att öka hastigheten i utförsbackar! :?: :(
Drog en släpkärra med drygt ett ton och då påverkade farthållaren även växlingen. Körde jag utan farthållare så fungerade växlingen ok.
När farthållaren kopplades in så gick det knappt att få i 4:e växeln.
Slog jag över och kollade vilken växel som var i så visades 4:an men på varvräknaren visade att treans växel var i. Slog jag av farthållaren så växlade den direkt över till fyran.
Verstaden sa till mig att farthållaren går inte att använda med släp, bara när det är plan väg!!!????. :(
Har tidigare kört en Volvo V70 med farthållare, med o utan släp så varierar hastigheten +- 2 km/tim, oavsett när den sätts på.
Vad tycker ni om detta? Jag kommer att begära avdrag på köpeskillingen
om Hyundai inte får ordning på farthållaren. :evil:
I övrigt trivs jag med bilen, betydligt mer komfort än i Volvo V70.
Hälsn./Peter PS Ni som har en ok farthållare kan väl svara är ni snälla DS
Santa Fe 2,7 V6 A4 Exclusive-5 2007
Annons

2
Hej och mycket välkommen som skribent på Forumet, PHR! :D :D
Det du beskriver är säkert nåt som går på garantin, och det måste gå att rätta till!
Min uppför sig precis som den skall, när jag kör med släp; Det är ju då jag har lättast att "råka" köra lite för fort!
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=1141
Några km/tim i marginal kan väl vara OK, men inte så mycket som du beskriver, och framför allt skall inte växlingen påverkas på det viset!
Går den "lätt", utan släp och last, skall växlingarna knappast märkas. :wink:
Frågan är, om inte den verkstaden är riktigt ute och cyklar när de säger att det bara går att använda farthållaren på slät väg utan släp...?! :shock: :?
Jag hade nog bytt verkstad, i första hand...! :roll: :wink:
Du får säkert fler svar och tips här på forumet, ganska snart...! :wink: :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

3
Välkommen i gänget PHR!
V6:an har lite brister i vridkurvan som blottar sig då man drar på släp.
Farthållaren och automatlådan klarar inte av att helt dölja dessa "platta" partier i vridmomentet.
Swedefe har skrivit ett bra och förklarande inlägg i ämnet.

Själv tycker jag inte om att ligga på cruise då husvagnen är med.
Vill inte att bilen ska bromsa bort rörelse-energin för mycket i nedförslut.
Lite extra knuff i ryggen är tacksamt då en uppförsbacke skall attackeras.

Det är inte precis eco-driving, att ligga på farthållare med släp tillkopplat.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

4
petroff skrev: Själv tycker jag inte om att ligga på cruise då husvagnen är med.
Vill inte att bilen ska bromsa bort rörelse-energin för mycket i nedförslut.
Lite extra knuff i ryggen är tacksamt då en uppförsbacke skall attackeras.
Det är inte precis eco-driving, att ligga på farthållare med släp tillkopplat.
Petroff :wink:
Du har så rätt, Petroff; Med en husvagn av din kaliber är det rätt att dra nytta av den extra rörelseenergin som blir i nedförsbackar...! :D
Men den lilla släpkärran jag drar på för det mesta, väger inte så mycket ens med last, att det märks överhuvudtaget att nånting hänger bakpå!
Men jag får likafullt hålla mig till 80 km/tim, och det är så lätt att glömma att nåt hänger efter, när den inte ens syns...! :oops:
(Däremot känns det, då kompisens släp med grävmaskinen hänger på...! :roll: Ganska precis två ton... :D )
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

5
Hej!
När jag körde med tungt hästsläp för ett tag sedan så märkte jag att i branta backar typ söder om Jönköping och på hemvägen norr om Jönköping att det inte gick att köra med farthållaren. Första gången på nervägen i backen söder om Jönköping så tappade bilen så mkt fart och jag blev ju livrädd och trodde att det var fel på bilen :shock: men sen fattade jag och efter det så gasade jag på i backarna och då var det inga problem. Att ligga med farthållaren i annars i normala backar och på plan väg var inga som helst problem. Släpet vägde ca. 2,1 - 2,2 ton.
Och jag har en Santa Fe V6.
Keijke

6
Hej igen

Bilen har varit på verkstad 3 ggr för fel på farthållaren. Hyundai Sthlm. styr vad erkstaden skall göra. Uppdateringar o omprogrameringar. Efter det är bilen sämre, uppförsbackar -6 km/tim och i utförsbackar + 12 km/tim som mest.
Felet uppträder slumpmässigt och ca. 2 ggr. av 10.
Lånade en likadan Santa som min utav verkstaden och den skötte sig bättre, -2 km/tim i uppförsbackar och + 4 km/tim i utförsbackar som mest.
Tycker att +/- 2km/tim är normalt.
Växellådan på min bil är inte ok. då jag märkt att den har svårt att växla
över från trean till fyran ibland. Det konstiga är att varvräknaren visar 2500 varv/min i 70 km/tim, slår jag över till manuell växling så visas fyrans växel vilket är en omöjlighet.
Verkstaden skall nu ha bilen i 14 dagar och byta elektroniken vad avser
växellåda och farthållare.
Har sagt till säljaren av bilen som jag köpte ny i sept. 07 att jag önskar bli kompenserad för de fel som varit på bilen. Har varit 10 ggr. på verkstad för fel som bilen hade vid leverans. Vad tycker ni?
Hälsnigar/Peter
Santa Fe 2,7 V6 A4 Exclusive-5 2007

7
Visst tycker jag att du ska ha en kompensering på något sätt, inte ska man behöva springa på verkstan konstant och dessutom bli av med bilen i veckor ,, inte när man har köpt ny bil.
"Joppe"

9
PHR skrev: Trevlig midsommar/Peter :roll:
Díto!
(Peter? Är du lika gammal som jag? Hope not! :D :D :D )

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

10
Hej igen!

Är det verkligen bara jag som har fel på farthållaren?
Enligt genaralagentaen i Sverige så diffar farthållaren +- 8 km/tim.
Vet inte vad jag skall tro!
Störst utslag får jag i hastigheter kring 50-70 km/tim i utförsbackar, +12 km/tim som mest. Det är lurigt då den felar 1-2 ggr av 10.


Petroff skev

(Peter? Är du lika gammal som jag? Hope not! )

Lite äldre, fyller lika många år i år som det årtal jag är född på 19?? :wink:

Hälsningar/Peter
Santa Fe 2,7 V6 A4 Exclusive-5 2007

11
Den differansen har jag inte på min Santa... :?
Se mina tidigare inlägg!
(Din ålder... :wink: 54 säger jag... :D ! )
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

12
Min farthållare tycker jag håller inställd fart mycket bra på slät väg, men i backar ligger nog avvikelsen på max +/-5 km/h och det tycker jag är helt OK. I min förra SM V6 (2004) fungerade farthållaren likadant - jag har inte märkt någon skillnad mellan bilarna.

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

13
Jag kollade extra noga med min CM diesel senast jag åkte mellan Sthlm och Gävle. Farthållaren diffade +2 km/h och -1,5 km/h enligt GPS:en, vilket är väldigt bra. Nu är det en rätt platt sträcka så utmaningen är ju ganska modest. I övrigt när jag kör med farthållaren så funkar den utmärkt även på E4 kring Kolmårdsskogarna, där det är väldigt kuperat. Med min SM är det betydligt skralare med farthållaren, men det beror på manuell låda + dåligt vrid på 4-cylmotorn. Jag har inget att anmärka på farthållaren utan jag tycker att den funkar riktigt bra.

Vad gäller släpvagnsdragande + farthållande så har jag inga erfarenheter eftersom jag drar släp ytterst sällan. Likväl så tror jag att (kvarvarande) vridmomentet i motorn spelar en stor roll i farthållarens uppträdande.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

14
Hej.
Har nyss skaffat mig en 07a Santa fe efter att haft volvo v70n i ett antalet år..
Detta problemet med farthållaren irreterar mig oerhört mycket...
just denna känslan av att den inte vill bestämma sig vilken hastighet den ska hålla, utan vandrar upp och ner helatiden..
främst vid lägre hastigheter...
har pratat med återförsäljaren av hyundai som jag köpt bilen av och han skulle kolla upp problemet...
är det någon skillnad på auto eller manuell låda?
eller beter sig farthållaren lika tokigt i båda fallen...
min har automat låda..
Martin.n

15
Hej Martin.n och mycket välkommen till Forumet! :D :D
Som du säkert läst i tidigare inlägg, så är det några enstaka som upplevt problem med farthållaren.
Någon har t o m fått det åtgärdat på verkstad.
Själv har jag inte haft några problem alls; Den uppför sig precis som förväntat.
Dock: I hastigheter vid c:a 45 - 55 km/tim vill den gärna pröva lite olika växlar, men jag använder inte CC:n annat än på landsväg, och företrädesvis i farter över 70...!
Hur stora är variationerna? Kör du mycket på landsväg med stora backar? Har du släp?
Det finns mycket som kan påverka! :wink:
Nåväl, du kommer säkert ganska strax att få fler svar, och säkert goda råd också! :D
För övrigt vill jag bara gratulera dig/er till ett mycket bra bilval! :D :D
Välkommen i gänget, som sagt...! :D :D

PS: Ungefär var i landet bor du? Glöm inte heller att du kan lägga in foton på din bil i en egen "tråd", under "Bilarkivet"!
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"