Annons

Trafiken i Gambia

1
Till Petroff och andra ev. intresserade;
I december var jag "hemma", dvs i Gambia och tog några få bilder på trafiken, dessutom kikade jag på Hyundai-beståndet. När jag först flyttade till Gambia, 1987, så var vägarna RIKTIGT usla och bilarna rel. få. Men idag har man byggt asfalterade vägar i stor utsträckning, speciellt huvudvägarna, förstås. Små byvägar/liknande är under regnperioden mer att likna vid lervällingsgrytor....4WD är i praktiken ett måste! Vi hade Lada Niva i början (FY, men den fastnade aldrig pga dålig väg, bara pga dålig kvalitet!), senare Toyota Hilux, Tercel etc. Trafiken idag är jätteintensiv i rusningstid i de kustnära områdena, långa köer,road rage...man kör gärna av vägen för att gena i korsningar eller bara för att komma förbi..De få rödljusen är mer en rekommendation! Nu fanns det ganska gott om Hyundai, speciellt Terracan. Poliskåren hade fått ett antal som gåva av Taiwan i samband med ett AU-möte. Gåvan innefattade enligt ryktet oxå ett antal Santa Fe som såldes för $ 11 000,nya! Tyvärr vågade jag inte ta en bild på polisterracanerna eftersom jag 1987 fick tillbringa en dag i finkan efter att ha plåtat presidentens entourage- ett svårt brott sa man "hade det varit i något annat afrikanskt land hade man skjutit mig direkt" (?!)
Jul och nyår åkte vi sedan till Thailand i 2 veckor på familjesemester; där lyckades jag inte se en enda Hyundai (!) och definitivt ingen Santa FE, bara några få KIAvagnar. En medresenär hävdade dock att han sett några Hyundai, Sonata kanske.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Bilderna visar: highway in mot Banjul, huvudstaden. 2.liten byväg-under torrperiod.3.min bil och min personal (tandsköterskor). 4. bilsamling utanför familjens supermarket 5. lagom busy huvudgata med en Santa FE
Bilderna tagna med min mobil, SE W850i
Lars Göran Wärn
Annons

2
Ahh!
En berättelse från Långtbortistan - härligt!

Tog mig friheten att flytta din post lite granna - det här kan bli hur svamligt som helst; jag var själv i Marocko före jul och gjorde lite observationer.
MAO - om ingen annan fyller på i tråden så kommer jag att göra det snart, skall bara fixa lite hemma mellan ovädren först... :roll:


Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

3
Hej Lars-Göran!

Kul att du delar med dig av din tillvaro! Nu gick det inte att klicka på mittbilden, men visst är det en Jeep (Grand) Cherokee du har?

(Det är rätt fantastiskt vad bra kameramobilerna har blivit numera. Jag minns några bilder som Santaclaus tog på Cooperträffen med sin 2.0Mpix-mobil, och de bilderna är verkligen bra, åtminstone för att blogga eller lägga in på forum som det här. Jag har fått en SE K800i på jobbet, och den går att bildblogga skitsnabbt med, om det är 3G-täckning vill säga.)
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

4
Jomenvisst är det en Grand Cheerokee; men i Sverige kör jag en Santa Fe (aut, 6 cyl) från -01, köpt ny. Mycket nöjd, trots vissa problem som dock till stor del klarats upp via Sollentuna. Tyvärr har ju en del andra verkstäder klantat till det. Å andra sidan är problemen värre i Gambia. Cheerokeen-som egentligen är min svågers-stod still mer än ett år för att ingen kunde klura ut nån datordetalj(stöldspärr) och StockholmChrysler sa " det fixar vi, skicka bara hit bilen"(6000km genom öknen...)Men det dök upp en kunnig libanes som löste det hela så småningom....
Lars Göran Wärn